Projekt „Podkarpacki Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej” jest realizowany przez Podkarpacki Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej prowadzony przez Podkarpacką Agencję Konsultingowo Doradczą Spółka z o.o. wraz z partnerami: Fundacją im. Hetmana Jana Tarnowskiego oraz Tarnobrzeską Agencję Rozwoju Regionalnego S.A.
Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa VIII Integracja społeczna, Działanie 8.5 Wspieranie rozwoju sektora ekonomii społecznej w regionie, na podstawie Umowy o dofinansowanie projektu z Województwem Podkarpackim – Wojewódzkim Urzędem Pracy w Rzeszowie.
Obszar realizacji Projektu to: miasto Krosno, powiat jasielski, krośnieński, sanocki, brzozowski, leski, bieszczadzki. Dopuszcza się możliwość udziału do 20% uczestników/czek projektu (osób fizycznych i osób prawnych) spoza obszaru realizacji Projektu.
W ramach projektu, do 2019 roku zaplanowano szereg działań mających na celu rozwój i wzmocnienie ekonomii społecznej na terenie województwa podkarpackiego poprzez:
1. Usługi informacyjne o sektorze ekonomii społecznej, ofercie wsparcia, stanie ekonomii społecznej w województwie podkarpackim,
2. Usługi animacyjne w zakresie rozwoju ekonomii społecznej, realizowane m.in. w następujących formach:
- animowanie lokalnych społeczności do podejmowania aktywności ukierunkowanych na rozwój ekonomii społecznej,
- wspieranie oddolnych inicjatyw na rzecz ekonomii społecznej,
- wspieranie osób i instytucji zamierzających rozpocząć działalność w formie PES czy PS,
- diagnozowanie potencjału lokalnego,
- wyszukiwanie lokalnych liderów,
- organizowanie spotkań animacyjnych, ukierunkowanych na rozwój ES,
- tworzenie grup inicjatywnych,
- zawieranie partnerstw na rzecz ekonomii społecznej między lokalnymi społecznościami, podmiotami ekonomii społecznej, jednostkami samorządu terytorialnego i przedsiębiorcami,
- propagowanie dialogu obywatelskiego, w tym zachęcanie do prowadzenia otwartych konsultacji społecznych jako niezbędnego elementu współpracy samorządu, mieszkańców, sektora biznesu,
- zachęcanie lokalnych samorządów do wzmacniania podmiotów ekonomii społecznej dzięki zlecaniu im usług, powierzaniu zadań publicznych, stosowaniu klauzul społecznych
w zamówieniach publicznych,
3. Usługi inkubacyjne – służące nabyciu wiedzy i umiejętności potrzebnych do założenia, prowadzenia i rozwijania PES lub PS, realizowane m.in. w formie:
- doradztwa kluczowego, którego zadaniem jest przygotowanie zindywidualizowanego wsparcia prowadzącego GI od początku do końca w procesie tworzenia/ ekonomizowania podmiotu/ przekształcenia w PS; przekazanie wiedzy potrzebnej do założenia, prowadzenia i rozwijania PES/ PS, zewnętrznego finansowania PS i PES,
- szkolenia dotyczące założenia, prowadzenia i rozwijania PES i PS dla GI,
- szkoleń w zakresie tworzenia biznes planów dla grup inicjatywnych, w tym m.in.: badanie potencjału do prowadzonej działalności, określenie obszarów pod kątem potencjału osobowego, etapy tworzenia biznesplanu, plan marketingowy: produkt, klienci, potencjał rynku, dystrybucja, reklama, prognoza sprzedaży; plan finansowy: prognoza przychodów, kosztów, analiza źródeł finansowania i organizacyjnego: personel, struktura,
- doradztwa w zakresie prawnym, finansowo - księgowym, osobowym, marketingowym,
- grantów na realizację projektów/ przedsięwzięć/inicjatyw na rzecz ES,
4) Wsparcie finansowe - (dotacje oraz wsparcie pomostowe) – zadanie obejmujące przyznanie wsparcia finansowego (dotacji) na utworzenie miejsca pracy w nowych i istniejących PS lub w PES, pod warunkiem przekształcenia ich w PS oraz finansowe wsparcie pomostowe przyznawane na okres maksymalnie 12 miesięcy,
5) Usługi biznesowe dla przedsiębiorstw społecznych, realizowane w formie:
-doradztwa biznesowego w zakresie identyfikacji potrzeb PS, wsparcia związanego
z przedmiotem prowadzonej przez PS działalności gospodarczej i/lub działalności statutowej odpłatnej, w budowaniu indywidualnego planu rozwoju, poprawy pozycji rynkowej, w sytuacjach kryzysowych,
- doradztwa w zakresie pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania,
- doradztwa specjalistycznego i branżowego,
- doradztwa w zakresie prawnym, finansowo - księgowym, osobowym, marketingowym,
- doradztwa IT,
- szkoleń zawodowych, kursów specjalistycznych dla pracowników PS,
6. Usługi edukacyjne – usługi polegające na pozyskaniu lub uzupełnieniu wiedzy wśród uczestników projektu w następujących obszarach:
- zakładanie i prowadzenie Przedsiębiorstw Społecznych przez osoby fizyczne i prawne,
- internetowe techniki sprzedaży,
- szkolenia w formule „open”,
- szkolenia dla wolontariuszy LIS,
-szkolenia zawodowe, mających na celu uzyskanie lub podniesienie kwalifikacji zawodowych niezbędnych w przyszłej DG.
7. Usługi wsparcia PES/PS - usługi przeznaczone dla Podmiotów Ekonomii Społecznej i Przedsiębiorstw Społecznych, takie jak:
- audyty (prawne, finansowe i produktowe),
- usługi marketingowe,
- usługi księgowe,
- usługi prawne,
- opracowanie strategii rozwoju i promocji PS.
8. Usługi franczyzy społecznej – utworzenie sieci franczyzowo – sprzedażowej, ukierunkowanej na produkt regionalny, w szczególności spożywczy i rękodzielniczy.
Spotkania, odbędą się w dniu 3 maja 2017 roku w Jaśle przy ulicy Staszica 7 (Biuro Help Desk) i 2 czerwca 2017 roku o godzinie 10.00 w Krośnie przy ulicy Tysiąclecia 3, ( budynek Podkarpackiej Izby Gospodarczej/PBS Krosno).
Bardzo prosimy o potwierdzenie udziału w spotkaniu na formularzu zgłoszeniowym do dnia 30 maja 2017 r.
Karta zgłoszenia Jasło DO POBRANIA
Karta zgłoszenia Krosno DO POBRANIA